W-R-T Sandsjöbacka Trail Marathon

Vart skall man börja? Jag har fullföljt mitt första marathon lopp och inte vilket marathon som helst utan ett Trail Marathon i dess rätta bemärkelse. Otrolig känsla att sitta här och bara njuta av vad kroppen och psyket kan prestera.

Sov hyfsat bra och vaknade 05:30 av att klockan pep ilsket. Hade inga problem att stiga upp. Idag var det ju dags! Åt havregrynsgröt och nästan 0,5 l blåbärssoppa till frukost tog på mig kläderna och var så där härligt pirrig. Kom iväg hemifrån lite senare än tänkt men det visade sig inte vara några problem utan fick ca 1/2 timme i värmen på Sportlife och fixa nummerlapp och de sista förberedelserna. Lite kul att i princip ingen värmde upp utan alla gick ut i kylan (0 grader) i princip med någon minut innan starten. Underbar syn när alla 100 löparna sprang i väg längs med de små kullerstensgatorna upplysta med marchaller!

Första 7-8 km är asfaltslöpning och jag sprang aningen fort jämfört med planen, lite drygt 5.00 tempo. Letade efter någon att springa med men hamnade ofta mellan olika gäng. Som tur var dök Eric upp vid 7 km med ett stort leende och härlig Stockholmsdialekt! Fantastiskt kul att hitta någon att springa med. Vi höll ihop fram till 25 km och hade väldigt roliga pratstunder mellan ”bergsgetandet”. Det är oslagbart att dela löpningen med någon. Generellt sett såg jag många fler än jag trott under hela loppet. Det var endast korta sträckor på någon kilometer som jag sprang helt själv annars såg man oftast någon före eller efter.

Eric och jag höll ett bra tempo fram till första depån vid 17 km, dvs mellan 6-7:00 tempo bland alla stenar, isbanor och vattenpölar. Eric visade sig vara en grym trail löpare som knappt aldrig sprang på asfalt vilket var väldigt tydligt. Jag drog oftast när det var platt och han fick dra när det var backigt. Vi plockade någon då och då men i det stora hela hade fältet ganska snabbt stabiliserat sig. De flesta var inga nybörjare utan hade bra koll på sin egen förmåga från start.

Efter första depån fortsatte spåret på leden men med lite mindre klippor och lite mera skog. Efter sådär 2 timmar började den första snön att falla och under resten av loppet ökade bara snöfallet, på slutet var det nog minst 5 cm snö på backen. Vid 25 km så försvann Eric lika snabbt som han dykt upp. Lite trist då jag ganska snabbt kom själv och fick fortsätta utan lika trevligt sällskap och glada utrop mot målet.

Tyckte benen fortsatte trycka på bra hela tiden fram till ungefär 30 km då de började tycka att det var långt. Det var egentligen ingen speciell muskel som sa ifrån utan det vara mera varenda muskel i hela benen som blev klart tyngre. Flåset däremot var aldrig något problem utan jag hade ganska behaglig resa på det sättet, ganska otroligt men pulsen på hela passet blev 146 vilket är riktigt lågt för att vara mig. Hade vissa km när det var nerför när jag hade puls på 110-120!

Efter andra depån är det 5 kilometer på lite större vägar/stigar och mestadels lite nedför. Väldigt skönt att få vila lite för benen var inte alls med på att jag skulle springa ytterligare 10 km. Sedan väntade 10 km i Änggärsbergen och Safjället. Det finns ganska gott om stora promenadstigar så jag hade föreställt mig att vi skulle springa på sådana. Jag blev ganska snopen när det blev värsta terräng istället, nu var det vissa sträckor helt utanför stigarna och riktig skit terräng. Att det dessutom var högsta stigningen på hela loppet var bara grädde på moset. Om benen var tunga innan var de gjorda av bly nu. Varvade löpning med ganska mycket gång när det var uppför. Hade svaga föraningar om kramp så jag tog det lugnt. Hade sex kilometer i sträck med tider över 7 min / km. Den sämsta var nr 38 på 8:41!

Trots att jag verkligen försökte intala mig att varken tiden eller placeringen spelade någon roll hade jag svårt att inte kika bakåt på slutet. Det var ett gäng på 2-3 personer som närmade sig ganska raskt när jag hade mina långa tider. Som tur var för psyket var det lite annorlunda och kortare sträckning än jag tänkt på Safjället och när jag såg att jag hade 9 minuter på mig att fixa 4 timmar och 30 minuter fanns det plötsligt lite extra krafter att öka! Sista 1,5 km gick i 5:20 tempo!

Kom i mål på 4 timmar, 30 minuter och 27 sekunder. Jag stoppade klockan lite sent men över mitt mål på 4:30 var jag absolut även om det bara var med några sekunder. En tid som jag nu med loppets sträckning klart för mig är VÄLDIGT nöjd med! Jag har fixat ett marathon och inte vilket marathon som helst!!!

Efter målgången fick jag några härliga mackor och sedan en ännu härligare bastu! Underbart att sitta och njuta tillsammans med andra löpare efter avklarat pass! Eric dök upp efter ett tag, han hade kommit i mål på 4:45 och det visade sig att han kunde ge mig lift tillbaka till bilen i Kungsbacka, perfekt – tack!!!

Jag är verkligen nöjd med min insats idag. Självklart kunde jag späkat mig lite mer men det var inte målet idag utan jag hade en fantastisk resa med massor av härliga löpare under 4,5 timme genom fantastisk natur och med härliga arrangörer. Kan man spändera en lördag på bättre sätt, jag tror knappt det! Det här kommer jag göra om!

10 km 51:44 5:10 51:44
20 km 1:03:07 6:19 1:54:51
30 km 1:01:19 6:08 2:56:10
40 km 1:06:12 6:37 4:02:22
44,25 km 28:07 6:37 4:30:29
5 thoughts on “W-R-T Sandsjöbacka Trail Marathon

  1. Grym tid!!!
    Jag läste att Gysing kom i mål på 5:30 och det gör din tid på 4:30 helt enastående. Vi får se om du känner igen dig i vad Gysing sen skriver i RW :-).

    Jag är mycket imponerad av din prestation!

  2. Tackar! Att det var tufft råder det ingen tvekan om, att de bitvis lagt banan utanför stigarna i rena skogen den sista milen var lite av en chock :-). Själv är jag också grymt nöjd med tiden nu när jag vet hur banan ser ut. Tror att Patrik G Björkqvist som vann herrklassen hade en tid på strax över 3:30, helt otroligt! Han verkar å andra sidan kunna göra en mara på 2:30 eller därunder om man får tro hans tid på Göteborgsvarvet på 1:12.

    Skall bli kul att läsa RW. Det fanns absolut tillräckligt med intryck för en bra artikel.

Kommentera

