Konditionsplottning (uppdaterad)

Blev inspirerad av en tråd på jogg.se (Sträcka + tid + puls = ?) och började fundera hur man kan mäta konditionen generellt.

Sättet jag använder för att ”mäta” att konditionen inte bara känns bättre utan verkligen är mätbart bättre har varit att springa någon av mina gamla standardrundor och stämma av puls / tid och på så sätt se att utvecklingen går åt rätt håll. Min favorit runda för detta är min skogsmil, Torredsmilen, den har jag sprungit i tre år så det är kul att jämföra den aktuella formen.

Men blev som sagt idag inspirerad att försöka mig på något mera generellt, efter lite Excel trixande och tänkade kom jag fram till att det enklaste måttvärdet som gick att förstå var ”snittpuls / km”. Dvs hur många pulsslag behövdes det för en km. För att ta fram det multiplicerar jag ”snittpulsen” med ”snittfarten i sekunder” per pass.


Lite kul blir det och med trendlinjen utplottad kan man ju tydligt se att om sådär 2,5 år kommer jag kunna springa en kilometer utan någon puls :-)!

Tror egentligen att jämföra fart och puls på samma runda är ett mera rättvisande sätt att kontrollera ens dags form men  den här kurvan kan ju användas som ett komplement.  Värdet varierar ju naturligtvis väldigt mycket beroende på vilken typ av pass, typ av underlag och rundan generellt naturligtvis.

Uppdateringar:

1) Fick kloka kommentarer på jogg.se om att kurvan i princip visar medelfarten. Gjorde en ny graf där medelfarten också är med där det tydligt syns hur lika kurvorna blir. Vill dock inte enbart mäta pulsen då jag vill få med löptekniken i indexet också. Dvs om jag blir en bättre löpare men behåller samma kondition bör jag ju springa samma runda lite snabbare.

Måste fundera mera om det går att hitta något bättre och lika enkelt index som inte är lika påverkat av medelfarten.

2) Hade blandat minuter och sekunder i graferna och fått insektspuls 🙂 Fixat!

4 tankar på “Konditionsplottning (uppdaterad)

  1. Kul att du har en snittpuls på 50 000 slag per kilometer. Är du en hare eller en insekt? Själv springer jag en kilometer på fem minuter med en puls på ungefär 140 slag per minut. Det blir 700 slag/km.

    • 😀 Tack för rättelsen. Blanda minuter och sekunder går sällan bra. Rättar grafen och lite annat efter all feedback på jogg.se.

  2. Intressant! 🙂
    Jag försökte för något år sedan hitta ett index som skulle visa min form men lyckades aldrig hitta ett rättvist värde. Det finns ju lite variabler (väder, infektion etc) som gör att pulsen inte är en hundraprocentig måttstock men över tid borde ditt index gå att mäta och dra slutsatser utifrån.

    Ett annat sätt är att springa samma sträcka med motsvarande förutsättningar i samma fart. Om jag inte missminner mig gör man på detta sätt vid MAF-träning då kapaciteten mäts månadsvis.

    • Svårare än jag trodde att hitta något vettigt index. Feedback:en på jogg.se och när jag tittat vidare på det gör det inte enklare. Men det som jag vill komma åt genom att inte bara titta på konditionen = pulsen utan även farten är ju löptekniken. Jag tycker att bättre teknik bör påverka farten utan att nödvändigtvis påverka pulsen.

      Tror jag skall fortsätta använda mitt nya mått lite på skoj. Självklart påverkas det enormt av vilka typer av pass man kör men om man använder ett medelvärde per en normal månad bör det ändå ge en liten indikation.

Lämna en kommentar